Tutustuin julkisen puolen suuren organisaation sosiaalisen median pelisääntöihin. Tämä organisaatio on aktiivinen useilla kanavilla sosiaalisessa mediassa.

 

Ohjeistus näyttää vihreää valoa sosiaalisen median käytölle. Merkittävässä asemassa organisaatiossa työskentelevälle jopa suositellaan somen käyttöä ja organisaation julkaisemien linkkien jakamista.

 

Ohjeessa myös muistutellaan asialinjalla pysymisellä ja toivotaan työntekijän kehuvan työnantajaansa, mikäli on tähän tyytyväinen. Ohjeessa muistutetaan, että somen avulla henkilö voi mainostaa itseään ja verkostoitua.  Mielestäni ohjeistus on laaja ja tuo somenkäytön lähinnä positiivisessa valossa esille. Aluksi ohjeistusta lukiessani ajattelin, että se ehkä hieman aliarvioi paikoittain lukijaa, että kaikkihan nyt suurimman osan tekstistä on jo tiennyt.

 

Asia ei ehkä kuitenkaan ole niin yksinkertainen. Joskus on silmiin osunut tekstejä, joissa henkilö yksityisessä profiilissa parjaa työnantajaansa tai vastaavasti yrityksen nimissä on kirjoitettu jotain epämääräistä, jota myöhemmin on jouduttu selittelemään. Tällaisen somekäyttäytymisen valossa ohjeet tulevat siis tarpeeseen. Eri asia on tietenkin, noudatetaanko niitä. Toki ohjeissa on myös se hyöty, että niiden olemassaoloon voidaan aina vedota, jos työntekijä julkaisee jotain epäsopivaa ja saa sanktion tästä. Eli siis voidaan perustella, että on toimittu vastoin työnantajan ohjeistusta.

 

Kenen vastuulla sitten organisaatioiden someohjeiden laatimisen tulisi olla. Mielestäni tähän ei ole yhtä oikeaa henkilöä, vaan asia riippuu yrityksen koosta jne. Suuressa yrityksessä on omat viestinnän ammattilaiset, joiden tehtäviä tällaiset ohjeistukset voisivat olla. Itse ajattelisin, että henkilön, joka näitä ohjeita laatii, tulee olla hyvin perillä eri somekanavista ja niiden toiminnasta. Mielestäni ohjeistuksissa voidaan esimerkiksi kerrata, millaista on hyvä ja huono somekäytös sekä mitä asioita työnantajasta voidaan julkaista. Ohjeet olisi hyvä perustella, koska uskon sen auttavan niiden noudattamisessa. Joka asiassa suorat ”ei saa”-kieltomääräykset tuskin toimivat. Myös tietoturvaan liittyvät asiat ovat hyödyllistä kerrata ohjeessa.